اقتصاد

وضعیت اقتصادی اسلوونی

اسلوونی یکی از با ثبات‌ترین دوران انتقال سیاسی و اقتصادی را در میان کشورهای اروپای مرکزی و جنوب شرق اروپا تجربه کرده است. این کشور با بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص ملی در اروپای مرکزی دارای زیرساخت‌های خوب، نیروی کار آموزش دیده و دارای موقعیت راهبردی بین حوزه بالکان و اروپای غربی است.

اسلوونی برای قرن‌ها، چهار راه تجارت و مسیر تلاقی فرهنگ‌های مختلف از شمال به جنوب و از شرق به غرب بوده است. موقعیت مطلوب جغرافیایی این کشور یکی از عوامل تسهیل رشد اقتصادی آن بوده است.

در میان جمهوری‌های یوگسلاوی سابق، اسلوونی به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و دارا بودن مرز زمینی با اروپای غربی و دسترسی به دریای آزاد، از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بوده است. به طوری که این کشور توانست از سال 1965 برای تجارت با کشورهای غربی مجوز ویژه دریافت نماید. علاوه بر آن، در زمان استقلال این کشور به دلیل برخورداری از جمعیت یکسان از نظر نژادی و قومی، در مقایسه با دیگر جمهوری‌های یوگسلاوی که برای سالها درگیر جنگ‌ها و بحران‌های داخلی بودند، توانست روند انتقالی کشور به سمت استقلال را تسریع نموده و به تطابق خود با استانداردهای اروپایی که پیش از این نیز با آنها آشنایی داشت، بپردازد.

اسلوونی با داشتن تنها 8 درصد از جمعیت یوگسلاوی، 25 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تأمین می‌کرد. اقتصاد اسلوونی تنها در سال 1991 که مصادف با دوران استقلال آن بود، از رشد منفی برخوردار بود و پس از آن هر ساله تولید ناخالص داخلی این کشور روند مثبت و رو به رشدی داشته است؛ اگر چه در طول بحران اقتصادی، رشد اقتصادی این کشور مجدداً منفی شد.

 

شاخص‌های اقتصاد کلان اسلوونی در سال 2021

 

ردیف

شاخص ها

 

 

آمار و ارقام

1

نرخ رشد اقتصادی

 

 

8.1 درصد

2

میزان تولید ناخالص داخلی

 

 

52 میلیارد یورو

3

سرانه تولید ناخالص داخلی

 

 

24.678 یورو

4

تورم

 

 

8.1 درصد

5

ارزش صادرات

 

 

39.4 میلیارد یورو

6

ارزش واردات

 

 

41.5 میلیارد یورو